Aby jechać z v=25 km/h na rowerze typu "składak" w w/w warunkach człowiek oddaje moc mechniczną ok. 150W
Jest to moc znacznie większa od średniej mocy (0,15KM = 110W) z jaką człowiek może pracować w dłuzszym okresie czasu.
Kolarz osiąga moc nawet 400W (bijacy rekordy, czy piloci mięśniolotów)
Dla porównania używając mocy 100W można jechać rowerem (*) z prędkością:
turystycznym 22km/h
wyścigowym 27km/h
oprofilowanym 40km/h
Lub inaczej aby jechać rowerem z v=25km/h potrzeba mocy
turystycznym 0,14kW
wyścigowym 0,08kW
oprofilowanym 0,05kW
Przy spokojnej jeździe rowerem turystycznym z v=5m/s(18km/h) łączna siła oporów wynosi około F=15N, a zapotrzebowanie na moc P=F*v=75W. Opory toczenia i mechanizmów są stałe, ale opór aerodynamiczny powietrza ~v^2. Dlatego zwiekszenie 2x szybkości (gdzie T<<Fop) pociaga za sobą aż 8x wieksze zapotrzebowanie na moc.
Wniosek z tego taki, że szybko opłaca się jeździć rowerem oprofilowanym, ale dla poprawy kondycji i wydolności płuc mozna i zwyklym :)
Pytania: << Poprzednie Następne >>